Ahad, 8 Januari 2017

2017 and Sweet 34

Tahun baru, umur pun barulah. Sekejap je masa dah berlalu. Sekarang dah berumur 34 tahun. Alhamdulillah, dikurniakan seorang isteri yang memahami gaya hidup serta impian yang sama. Tak lupa juga 2 orang cahata mata. Si kakak dah sekolah darjah 1 pun tahun ni. Yang si adik pula sibuk nak sekolah macam si kakak.

Tahun 2016 banyak menguji kesabaran dan semangat dalam menunaikan impian dan tanggungjawab sebagai seorang anak. Biarlah apa orang nak kata. Bukan diorang tahu pun apa yang kita buat. Alhamdulillah, berjaya menjaga abah selepas pemergian arwah mak mac 2016.

Tahun ni teruskan perjuangan dalam mengejar impian sambil menjaga abah. Walaupun sebenarnya tumpuan lebih diberikan kepada abah, tapi impian tak boleh diabaikan. Bersama teruskan perjuangan bersama isteri yang turut mengejar benda yang sama. Maybe tahun ni guna konsep persaingan suami isteri untuk mengejar apa yang terlepas tahun lepas.

IN SHA ALLAH..

Rabu, 14 September 2016

Peristiwa Pertengahan Tahun 2016

Apa nak dikata kalau dah ketentuan dari Nya..
Awal Januari, abah admit GH sebab diebetes..
Setelah berulang kali turun naik GH akhirnya kaki kiri abah terpaksa dipotong hingga bahagian bawah lutut pada 8 April 2016.
Yang paling menyedihkan ialah dengan pemergian arwah pada bulan mac 2016.
Memang tak disangka, dalam kesibukan menjaga abah di hospital, arwah mak pula pergi meninggalkan kami.
Tapi, Allah tu adil, Alhamdulillah, dapat job area kampung, senang nak jaga abah.
Disebabkan hajat abah nak tengok anak bongsunya berkahwin, kami pun mula la dengan misi untuk kahwinkan adik yang bongsu.
In Sha Allah,
24 september ni dia akan bernikah..
Rumah kami pula nanti 25 september 2016 buat kenduri tahlil arwah mak sambil menyambut menantu.
Buat bebiasa je..
Berdasarkan pengalaman jaga abah yang sedang uzur, memang banyak dugaannya.
Kadang-kadang terasa macam mengabaikan isteri yang tersayang dan anak-anak pun ada.
Nasib baiklah dapat isteri yang memahami.
Agak susah juga nak membahagikan masa untuk jaga hati abah, isteri dan anak-anak..

"Ya Allah, permudahkanlah segala urusan hambamu ini..."
Amiin..



Jumaat, 29 Julai 2016

BARU NAK UPDATE

Lama tak update blog..
Bermula tahun 2016 ni banyak hal berlaku dalam keluarga..
Sekarang mula beri perhatian pada menjaga bapa setelah pemergian arwah mak awal bulan mac.
Lagipun dah banyak meleka dengan penggunaan whatsapp dan instagram..
Nama instagram sama je ngan blog ni..
Hu3, rasanya ramai yang dah guna apps camtu..
K, take care guys..

Selasa, 4 Februari 2014

ALHAMDULILLAH.. Thanks Dear..

2 February 2014 / 2 Rabiul Akhir 1435

Kakak sayang adik..

Baby boy (3.15 kg)

Khamis, 26 Disember 2013

FRIENDSHIP


Time come and flew by
What stayed behind will be
The imprint of your friendship
Engrave in my heart...

That makes me who I am today
The warmth of your friendship
Encouraging me to go on
When I am down...

Mould me to become...
More strong than I used to be
More aim than I dare to dream
More self respect than I ever paid to myself

I wish that I will be able to...
Give you the same thing as you gave me
I wish that our friendship would make
You realise that you will always there in my heart... 


 


 Author: Jenny
Contribution by: VMinako



Khamis, 25 April 2013

Setiap Manusia Adalah Perahu Yang Berlayar Di Samudra Kehidupan

Hidup kita ibarat perahu ditengah samudra luas yang penuh badai dan angin kencang namun ddidalam perahu itu sudah dilengkapi dengan alat-alat komunikasi dan kompas, ketika seorang insan sudah terlalu jauh dari jalan yang harusnya ditempuh maka  alat komunikasinya adalah Allah dan kompasnya adalah alqur'an dan alhadits, tidak ada yang lain.
Lebih dari itu... Manusia diciptakan dengan sangat baik oleh Allah, dilengkapi dengan bakat serta kemampuan yg luar biasa. Diberi hati nurani dan akal budi serta kebebasan untuk menjalankan perahu kehidupan kita secara baik dan benar. 


Bahkan seekor lalat pun rezekinya sudah diatur oleh Maha Besar Allah, lalu bagaimana mungkin seorang manusia yang jauh lebih sempurna (memilih akal budi & perasaan) masih mengeluh bahwa hidup ini tidak adil, mengeluh bahwa rezeki mereka terlalu sempit, mengeluh bahwa tidak ada satupun kesempatan yang datang pada mereka. bukankah semua keluhan itu bisa menjadikan mereka muslim yang kufur? bagi mereka yang sering berpikiran demikian tidak ada salahnya jika sesama muslim kita saling mengigatkan, cobalah ajak mereka berjalan keluar dan mengelilingi daerah sekitarnya, cobalah minta mereka tidak hanya melihat dengan mata tapi juga melihat dengan hati dan pikiran yang jernih, lhat bagaimana seorang pemulung masih bisa makan, cobalah lihat bagaimana seorang tukang parkir masih bisa bertahan hidup, cobalah lihat seroang penjual kerupuk masih bisa bersyukur, dan banyak lagi! apa kurang cukup bukti bahwa manusia sudah ditakdiran sebagai salah satu penciptaan Allah yang paling sempurna, hanya orang-orang kufur yang bisanya mengelu dan mengatakan hidup ini tidak adil.

Tidak ada gunanya perahu yang hebat jika hanya ditambat di dermaga. Sejatinya hidup kita adalah berlayar mengarungi samudra, melawan badai, menembus ombak dan menemukan pantai harapan. Sejatinya hidup selalu ada masalah, dan manusia akan selalu dihadapkan dengannya tinggal bagaimana manusia mengunakan alat komunikasi dan kompasnya untuk menghadapi semua masalah itu.

Mari kita kembangkan layar, penuhi dada kita dengan keyakinan bahwa Allah bersama kita...










Ditulis oleh Al amin Ibnu

Selasa, 2 April 2013

5 Things You Should Learn from a Business Failure

So your business has failed, huh? It seems as if all hope has been sucked down the drain.
What do you do? Learn! Learn from your mistakes so you wont make the same missteps in the future and instead become a better leader and entrepreneur.
Here are some very important points you should take note of after a business failure so you can emerge from the rubble as a stronger and more savvy business owner.


In what areas did you spend too much time and/or money?
It is important to examine where you allocated most of your resources. Allotting most of your time and money to an area of your business that wont yield positive returns is an inefficient practice and should be curtailed in the future.
Perhaps you spent too much time on designing an IT infrastructure? Maybe you spend too much money on office furniture and supplies and not enough on advertising? You might have even spent too much time researching.
While I can’t emphasize enough the importance of research, doing too much of it may be counterproductive–it may discourage you from taking any risks and may lead you spending too much time and money into preparation and not enough on action.
Either way, evaluating areas that prove to be a money/time drain for you and your business is important and will allow you to invest your resources in more efficient and effective areas of your business in the future.

In what areas did you spend too little time and/or money?
Similar to the last point, perhaps you underfunded certain areas of your business with little of your time and/or money. Look at all the vital areas of your business. Sales is a top priority regardless, but some other areas might be more important to certain businesses while insignificant to others.
For example, if you are a web design company, chances are you will need to spend more money on web design and graphic software as well as more powerful computers than a interior design firm will.
Therefore, consider all areas of your business that added value to your product and determine if these areas were receiving enough support. For some businesses, this may be fairly obvious, while for others this might require some thinking. The important thing to remember is that you are trying to determine the optimal funding that each area of your business requires so that your operations will be as efficient and effective as possible in the future.

What strengths of yours were utilized while this business was running? Which were underutilized?
Are you naturally a good manager? Salesman? Leader? Visionary? Wherever your strengths lie, leverage them! Especially in the early stages when you need these strengths the most. If your business failed, you should determine whether or not you used your strengths to your best advantage.
Take this one step further and make sure to determine what your strengths actually are. Maybe you thought you were good at something but your performance in this area proves otherwise. Knowing what strengths of yours to leverage and what weaknesses either need improving or avoiding are very important skills a leader should have.
Knowing this will allow you to produce for your next business more effectively.

What weaknesses of yours, as an entrepreneur need improving?
Do your leadership skills need some work? Maybe you need to become a better listener? Or perhaps you have hang-ups on certain little things that aren’t as important as you think they are.
Whatever your weaknesses are, it is important that you locate them and either improve upon them or ensure someone else handles them. Again, delegating something according to skill (even to yourself) is an important ability for any leader or manager to have.

What particularly missed the mark? Was it targeted customers? Bad branding? Bad product? What could you do to improve this in the future?

Try to pinpoint the exact reason why your business missed the mark. Perhaps it is fairly obvious, perhaps not. However, knowing this will allow you to, in the future address these problems more effectively, more quickly and allow you to notice them before they actually arrive.
Does anyone else have any important lessons from business failures that they would like to share?




 by Matt Thomas