Sabtu, 23 Oktober 2010

Berkongsi Hidup Dengan Anak-anak

Orang tua yang bertanggung jawab harus mengetahui butiran anak mereka. Pada masa yang sama, anak anda dapat belajar jumlah yang hampir tak terbatas dengan terlibat dalam aktivi harian anda. Bahkan peristiwa biasa dalam kehidupan orang dewasa dapat membangkitkan dan mencetuskan intuisi anak.

Jika sesuai dan mungkin, membawa mereka untuk bekerja dengan anda. Biarkan mereka melihat apa yang diperlukan untuk menyokong keluarga dan menyelesaikan pekerjaan dengan sukses. Datang dengan cara yang kreatif untuk membiarkan mereka membantu anda dengan tanggung jawab anda. Mungkin mereka boleh menyalin dan pokok, memberikan memo untuk anda, menetapkan toolset atau riang menyapa pelanggan. Ini juga memberi peluang untuk menguatkan rasa hormat terhadap orang dewasa dan perilaku yang tepat di depan umum. Jelas, anda tidak boleh meletakkan mereka dalam bahaya atau mengekspos mereka ke persekitaran yang tidak sesuai.
Perjalanan rutin ke kedai runcit memberikan pengalaman mengajar besar lain. Menemukan banyak yang baik, belajar untuk menapis melalui pemilihan kedai, mengambil sepotong buah matang, menghitung anggaran hanya beberapa dari kemahiran teknikal yang dapat mengajarkan pelajaran yang lebih penting di sekitar penilaian, nilai-nilai dan organisasi.
Mengajar mereka untuk duduk dan mendengar, sopan dan hormat, untuk perbualan di antara orang dewasa boleh sangat pendidikan. Anda mungkin terkejut betapa ditetapkan bahkan anak yang sangat muda dalam perbualan yang terjadi di sekitar mereka. Ini boleh menjadi plus atau minus: jika perbualan anda merangsang dan meneguhkan, anak-anak muda akan mengambil pengetahuan berharga. Sebaliknya adalah benar juga, jadi elakkan berbincang bermusuhan, tidak menyenangkan, atau gosip.
Jika anda mengambil masa untuk mengajar mereka kemahiran ini, mereka benar-benar akan menjadi sangat membantu saat mereka tumbuh dewasa. Parenting tidak selalu nyaman, tetapi imbalannya adalah pelbagai seperti yang anda lihat hasil kerja anda menjelaskan pada anak anda.


Translate From : enduring.org

Tiada ulasan: